
COMMENT 
 

№ 17 / 11.09.2018 

 
Globalising Russia’s Narrative of the Russo-Georgia War 

 
Paul Hansbury 

 

Since 2014 Western newspapers have devoted copious column inches to stories about Russian 
‘disinformation’. If Russia’s claims about the annexation of Crimea and the downing of flight 
MH17 excited Western media hacks, then events surrounding the election of Donald Trump to 
the US presidency a couple of years later only heightened their interest. It fitted well with the 
narrative of a new Cold War, although many serious analysts rejected the analogy to the earlier 
era. Western media coverage often links Russia’s contemporary use of information to Soviet-era 
propaganda or ‘active measures’, but it usually overlooks how the conduct of the Russo-Georgia 
war of 2008 may have influenced the current generation of the Russian leadership and its use of 
information as a weapon. 

Rival accounts of the war 

Key aspects of Russia’s narrative of that war have been internalised uncritically around the 
world. Russia argues that the war commenced on the night of 7-8 August when Georgian troops 
shelled the South Ossetian city of Tskhinvali and killed two Russian peacekeepers. Accordingly, 
Russia claims that its military action was reactive and stresses the indiscriminate nature of the 
attack on Tskhinvali where its peacekeepers operated with Georgia’s consent. The Russian-side 
maintains that Georgian president Mikheil Saakashvili’s order to shell Tskhinvali was rash – an 
argument that by and large persuaded both domestic and international audiences. 

Georgian officials, in contrast, insisted that Russian troops invaded South Ossetia prior to the 
shelling of Tskhinvali. They emphasise the violation of Georgia’s territorial integrity and its right 
to take measures to uphold its territorial integrity irrespective of its consent to the presence of 
peacekeepers. They challenged Russia’s claims that it was protecting ‘Russian citizens’ since they 
knew full-well that Russia had implemented a policy of distributing passports – so-called 
‘passportisation’ – in Abkhazia and South Ossetia in the years before the war. A policy that Russia 
has also infamously used in Ukraine.  



COMMENT № 17 / 11.09.2018 
	

2 www.minskdialogue.by 

Why Russia’s narrative triumphed 

One reason for the success Russia found in fixing its version in people’s minds was the 
(perhaps unwitting) role of other actors. Germany’s deputy foreign minister asserted that it was 
Georgia breaking international law and found reasonably wide support in the Bundestag. As the 
war drew to its end, French president Nicolas Sarkozy expressed understanding for Russia’s 
questionable argument about defending its citizens (there are Russian citizens in most countries). 
Whichever side one blames, such prominent support for Russia’s position from European 
politicians helped Russia’s narrative to prevail. The European Union later commissioned a fact-
finding report that acknowledged that the shelling of Tskhinvali was ‘only the culminating point 
of a long period of increasing tensions, provocations and incidents,’ yet largely also bought 
Russia’s fundamental argument that ‘a large-scale Georgian military operation’ marked the 
starting of the war. Georgian claims about earlier Russian incursions were deemed not 
‘sufficiently substantiated.’  

In fact, Russia’s fundamental claims should have been interrogated more fully: Russia also 
mounted a large-scale military operation. The question of who started the war is far from clearly 
established. Focusing on the date of Russia’s invasion conveniently downplays the destruction of 
Georgian villages prior to Saakashvili’s order and Russia’s role in supporting South Ossetian forces 
prior to 7-8 August. Moreover, there is credible evidence that Russian troops crossed the border 
into South Ossetia via the Roki tunnel before Saakashvili issued his order, which Russia 
subsequently didn’t deny but dismissed as the regular rotation of peacekeeping forces. Andrey 
Illarionov gives a comprehensive account attributing blame in starting the war to Russia in a book 
chapter. Such arguments do not appear to have been given very much attention by Western 
policymakers in the period after the war. 

The EU-commissioned report downplayed other relevant facts. Despite the long-simmering 
dispute over the two separatist republics, Russia recognised them as subjects of Georgian 
sovereignty through the CIS charter; Russia did not formally recognise South Ossetia as a subject 
in international relations. If one were to accept that the shelling of Tskhinvali was indiscriminate, 
it is not clear why this should be privileged over the patent violation of Georgia’s sovereignty. 
Russia’s large-scale invasion was a massively disproportionate response to the deaths of two 
peacekeepers and suggests considerable preparations. Indeed, Pavel Felgenhauer made a 
compelling argument that rather than being a spontaneous reaction to Saakashvili’s actions, the 
2008 invasion had been carefully planned over a period of several years. 

The ceasefire negotiated between Russian president Dmitry Medvedev and French president 
Nicolas Sarkozy made significant concessions to Russia. One commentator lamented the 
possibility that the concession on the continued presence of Russian peacekeepers may have been 
granted simply because French negotiators weren’t closely engaged with the situation on the 
ground. If this is true, the lack of awareness of European officials also helped the Russian version 
of events to triumph over the Georgian version. 

Russia’s foreign-language media 

Also vital to the success of Russia’s version was the role of its own international media. Russia 
Today (later rebranded RT) broadcast Russia’s case to English-language audiences via cable 



COMMENT № 17 / 11.09.2018 
	

3 www.minskdialogue.by 

television. Although the Russian state cannot fund RT to the same extent some Western states 
can fund their own media, the investment into RT in the decade since the war has been 
considerable and, while reports suggest that RT’s audience share remains small in most countries 
where it broadcasts, its message is amplified through its website and a strong social media 
presence. 

Stations such as RT helped Russia test multiple lines of argument during and after the five-day 
war as it did later in Ukraine, or more recently still surrounding the poisoning of Sergey Skripal 
and his daughter in the United Kingdom. Russian officials boldly accused Georgia of genocide and 
repeated the argument that its military intervention protected Russian citizens. This latter 
argument may not have gained much traction with international audiences at the time, though 
similar arguments found more success in Crimea where Russian officials claimed they supported 
ethnic Russians (an argument that could not be made in respect of the Ossetians whose ethnic 
descent is from the Alani, a Scythian tribe). 

Lessons from the war 

Russia clearly learnt military lessons from its invasion of Georgia. While its troops quickly 
routed the Georgian forces, weaknesses in planning were exposed by the number of ‘friendly fire’ 
incidents and below-par equipment evident in the resistance Georgia could muster. Following the 
war Russia began reforms of its military by reorganising its structure and modernising its 
capabilities. The efficiency of the operation in Crimea surprised most observers and showed off 
the improved capabilities of Russia’s special forces since the 2008 war. More generally, Russia’s 
involvement in the wars in Ukraine and Syria has demonstrated the success of former defence 
minister Anatoly Serdyukov’s reforms. 

If Russia drew so many lessons about its fighting capabilities, then it seems reasonable to 
suppose that it learnt from the information war fought in 2008 as well. It is regrettable that the 
Western response to alleged Russian ‘disinformation’ has often been finger-pointing initiatives 
rather than the careful construction of winning arguments. Western media criticism of Russia 
would do well to admit that all states engage in some degree of propaganda. At the same time, RT 
has emerged as part of a phalanx of global media that have gradually eroded the Western 
monopoly on reporting, a trend aided by the rise in use of social media and which will affect the 
wars to come and influence public support or opposition to them. 

 

Paul Hansbury 

Associate Fellow, Minsk Dialogue Track-II Initiative 

 

 

The publication is supported by  
the Konrad Adenauer Foundation (Germany) 


